CASES: WAT ZOU JIJ DOEN?

"Oh wacht, het gaat over háár?"

Vraag: Wat is je primaire, eerste gevoel hierbij? Waarom is dit een ethische kwestie?

Situatieschets

Bij een intervisiegroep brengt iemand een casus in over een opdracht. De toelichting op het verhaal is al een tijdje gaande, en het gaat over een opdrachtgever waarvan de casusinbrenger vernomen heeft dat zij aangeklaagd gaat worden voor een fikse fraude. De inbrenger wil weten hoe ze met deze opdracht zal omgaan… en dan ineens besef je dat het gaat over iemand die lid is van een bestuur dat jij coacht! Je bent al drie maanden met dit team bezig en het gaat erg goed. Er zijn nog diverse sessies gepland.

Wat vinden lezers?

Eén reactie

  1. Mijn eerste gevoel is dat ik me eigenlijk terug zou moeten trekken en hen zal moeten adviseren een andere coach te zoeken.

    Met deze extra kennis kan ik niet meer geheel objectief zijn in mijn werk.

    Ethische kwestie, omdat ik ook niet zomaar naar het bestuur kan stappen en kan zeggen dat mij iets ter ore is gekomen waardoor ik niet met hen door kan gaan. Privacy van de casusinbrenger. Privacy van de frauduleuze persoon.

    Van mijn kant uit ook weer een goede casus om in te brengen in de intervisiegroep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer cases

Bijna niemand mailt iets terug

Je gaat met een nieuw team van start. Volgens de contactpersoon heeft iedereen enthousiast ingestemd met het idee om een sessie te doen. Er spelen geen zware toestanden: men wil gewoon de klokjes weer eens gelijk zetten. Er was geen tijd voor persoonlijk kennismaken, dus je hebt met de contactpersoon afgesproken dat jij je via e-mail voorstelt en dat je een paar vragen zult stellen, onder meer om er achter te komen waar men het graag over wil hebben. De avond voorafgaand aan de sessie, drie dagen na jouw ‘deadline’, heb je van één persoon een weinig zeggende reactie.

Dit is het programma

De eerste sessie met het MT was goed, je had snel contact en je kon een mooi dagprogramma doen. Er werden spannende vragen gesteld en men was open. Je kreeg complimenten en ze willen graag verder. Een week later ontvang je een vergaderverzoek, gericht aan alle teamleden, met een gedetailleerd programma voor dag 2. Jij staat daarin genoemd als degene die het gaat faciliteren. Locatie is ook bepaald. De datum had je inderdaad al met ze afgestemd, maar het programma niet.

We zijn alvast begonnen

Een mooie dag met het team, maar tot twee keer toe kwamen ze niet ‘vanzelf’ op tijd terug van koffiepauze en werken in subjes. Je stelt voor dat jij ze niet meer gaat ophalen, maar dat ze zelf op de tijd letten. Het team stemt in, enkelen zeggen expliciet dat ze het fijn vinden dat je dat zegt. Die middag, theepauze, kom jij één minuut voordat de pauze over is de zaal in, en het hele team zit daar en is in gesprek. Serieus zo te zien. Je loopt naar jouw plek, en nog voor je kunt gaan zitten zegt iemand: oh, we waren vast begonnen…

Help ons gewoon even!

Je bent lekker aan het werk, het team ogenschijnlijk ook. Er worden open gesprekken gevoerd en regelmatig stelt men leuke vragen aan jou: hoe zou jij dit, hoe moeten we dat? Jij geeft soms antwoord, maar de meesten keer je behendig om. Samen zoeken, zelf het antwoord vinden, niet teveel overnemen, dat is bemoeizuchtig. Hup, daar is weer zo’n vraag. Wat zou jij in ons geval doen? Je speelt de vraag slim terug. Dan komt iemand ineens vrij scherp uit de hoek: zeg, dat trucje hebben we nu wel gehad. Wij huren jou in om ons te helpen. Geef gewoon dat antwoord even, jij hebt hier veel meer ervaring mee!

Opdrachtgever wil opvolger

Bij het aannemen van een opdracht heb je verteld dat vertrouwelijkheid belangrijk is. Toch zit jouw opdrachtgever, manager van het team dat je coacht, bij je te vissen. Je zegt dat je niet veel kunt zeggen, en adviseert haar om bij het team zelf te gaan vragen. Dat vindt zij logisch. Ze zegt zelfs sorry. Dan, een maand later, belt ze je op, en vertelt enigszins emotioneel dat ze wegens een conflict met de directie zal gaan vertrekken. Ook vraagt ze of jij kunt zeggen welke van de teamleden die jij coacht geschikt zou kunnen zijn om haar op te volgen.

Met hem wil ik niet meer!

Een fijn sportmaatje heeft jou en je vaste collega gevraagd bij een droomopdracht in zijn bedrijf. Zelfsturende teams ontwikkelen, opleiden van alle teamleiders en zijn MT coachen. Bij de eerste sessie zien jullie hem best rare dingen doen. Hij loopt vaak de sessie uit met zijn telefoon. Mensen ergeren zich en een vrouw spreekt hem erop aan. Zijn antwoord is ronduit denigrerend. Er ontstaat tumult, jullie besluiten een korte pauze in te lassen. In die pauze zegt jouw collega: met deze man wil ik niet meer werken.

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Profiel maken

  • JPG/JPEG/PNG
  • Zo vierkant mogelijk
  • Vooral je gezicht
  • Max 1 mb
Het Teamchange Jaarcongres en Alumnidag 2023
Meer informatie +

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

Laat hieronder je gegevens achter en we boeken samen een (half)uurtje in dat ons past. We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. Wij vinden kennismaken altijd waardevol. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

Handleiding Zoom + mini-werkvormen

logokleinpath