Het onderwerp
Allereerst natuurlijk: het onderwerp. We plaatsen graag informatie over de thema’s Samenwerken, Veranderen en Persoonlijk Leiderschap. Het kan een opinie zijn, een onderzoek, maar ook een nieuwe tool, een werkvorm of een boek dat je geschreven hebt.
Het zoekwoord
Je wilt natuurlijk graag dat je artikel goed gevonden wordt door Google. Kies daarom een ‘zoekwoord’ waarop jouw verhaal te vinden is. Dat kan één woord of een paar woorden zijn. Liever niet te algemeen (zoals: ‘communicatie’, of: ‘onderzoek’). En ook niet te specifiek (zoals: ‘meeschrijven’, of: ‘uitdagingen van de seniore interimmer’). Een zoekwoord mag wel uit twee of drie woorden bestaan: ‘teamwerk succesfactoren’, of: ‘een blogpost schrijven’ ;)
Zorg dat dit zoekwoord minimaal hier terugkomt: in de titel, in de inleiding, in één van de subkoppen, in de naam van de foto die je aanlevert, en liefst nog zeker tweemaal in de tekst. Check liefst vooraf het zoekwoord even bij Teamchange, want als het op de site al gebruikt is dan raakt Google z’n interesse snel kwijt.
En nu de blogpost schrijven
Het artikel moet minimaal 300 woorden bevatten. Je kunt tot wel 1500 woorden gaan voor een wat langer verhaal. Wat optimaal is, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zou zeggen ergens rondom de 900 woorden, maar het hangt erg af van wat je te vertellen hebt.
Een blogpost schrijven doe je met korte paragrafen. Veel wordt gelezen op tablet en mobiel. Lange stukken tekst, daar haken mensen op af. Gebruik korte zinnen en een actieve schrijfvorm. Onderbreek tekst eventueel met een korte bullet-list of een kort genummerd rijtje.
- Eerst de titel. Met het zoekwoord er in. Niet te lang en niet te kort. Het mag speels, maar het moet wel nog iets te maken hebben met je onderwerp. Kijk maar op deze site wat je zoal aantreft. Als het over je boek gaat is de titel liefst hetzelfde als de titel van je boek.
- Na de titel volgt jouw naam (zonder link of andere verwijzingen: dat komt later).
- Dan de intro van tussen de 50 en de 70 woorden. Trek de lezer er het artikel mee in. Wat is de vraag? Het probleem? Waarom is dit interessant?
- Na de inleiding begin je met de tekst. Die start kan met of zonder subkop.
- Zorg dat er in de overige tekst minimaal twee paragrafen zijn met een subkop erboven. Zo’n subkop is rond de 3 à 5 woorden.
- Het kan helemaal geen kwaad om in de tekst naar een paar andere sites of artikelen te linken.
- Sluit de tekst af met een conclusie.
- De laatste alinea gaat over jou. Maak een subkop Over de auteur. Zet daar in een paar regels onder wie je bent en wat je doet. Zet er je naam en website erbij. Je email mag ook, of zelfs je telefoonnummer, dat is aan jou. Ook een bestellink naar je boek is prima. Links naar cursussen liever niet.
De vormgeving
Bij elk artikel zit een foto die je ziet in het overzicht op de site. Het is altijd een landscape formaat (dus breder dan hoog) en hij moet rechtenvrij zijn! Als het over een boek gaat, dan liefst een uitsnede van de kaft met de titel van het boek erop. Als je geen foto hebt mag het ook een tekening of illustratie zijn.
Op deze site kun je veel mooie gratis foto’s downloaden.
Een illustratie in de tekst (schema, diagram, tabel) kan ook, maar dan moet je even contact met ons opnemen. Doe dit liefst zo min mogelijk.
Als je een woord nadruk wilt geven kan dat: maak het blauw. Gebruik liever geen italic of bold en zeker géén onderstreping.
Alinea’s geef je aan met een alinea-omhaal en niet met een inspring. Sowieso komt inspringen online niet uit de verf.
Tenslotte: het spreekt voor zich dat je verantwoordelijk bent voor de inhoud van je blogpost. Je houdt het netjes, valt geen mensen aan en doet geen idiote beweringen. Deze site is informatief, je mag zéker een mening hebben en kritisch zijn, maar liever niet te politiek.