Teamchange header

CASES - WAT ZOU JIJ DOEN?

"Bijna niemand mailt iets terug"

Vraag: Wat kan er aan de hand zijn? Wat zou jij doen? Wat zijn je opties?

Situatieschets

Je gaat met een nieuw team van start. Volgens de contactpersoon heeft iedereen enthousiast ingestemd met het idee om een sessie te doen. Er spelen geen zware toestanden: men wil gewoon de klokjes weer eens gelijk zetten. Er was geen tijd voor persoonlijk kennismaken, dus je hebt met de contactpersoon afgesproken dat jij je via e-mail voorstelt en dat je een paar vragen zult stellen, onder meer om er achter te komen waar men het graag over wil hebben. De avond voorafgaand aan de sessie, drie dagen na jouw ‘deadline’, heb je van één persoon een weinig zeggende reactie.

Wat vinden lezers?

9 reacties

  1. Als ik dit lees kan ik alleen maar denken: in die situatie wil ik niet komen. Ik zou ALTIJD ook met het team willen kennismaken of een subgroepje daarvan met mandaat en vertrouwen.

  2. Je kunt dit gegeven rond – mail hebben gestuurd met 1 weinig zeggende reactie tot gevolg – ook als ijsbreker gebruiken bij de eerste sessie die je met het team hebt.
    `Beste mensen, ik zal me eerst in het echt ook nog even goed voorstellen. Ik val dan meteen met de deur in huis: ´Wat vonden jullie van mijn mailtje aan jullie?´
    Ook al zijn er geen zware problemen, volgens de contactpersoon, maar hoe communiceert de contactpersoon met dit team? Hoe zichtbaar is de contactpersoon voor het team? Hoe verloopt de communicatie tussen hen? Is het 1- of 2-richtingsverkeer? Wat wordt er gecommuniceerd vanuit de contactpersoon naar het team? Mededelingen? Of vragen om mee te denken en worden die gedachten dan ook serieus (mee) genomen?
    Ik denk dat je vanuit de reacties op de vraag wat ze van de mail vonden al veel kunt halen over hoe ´het werkt´ binnen de organisatie (of in elk geval tussen team en contactpersoon). Wie weet komt de crux dan ook al bovendrijven…

  3. Er lijkt sprake te zijn van een contract met de contactpersoon en nog niet met het team.
    De bijeenkomst gaat wel door maar zou m.i. moeten starten met een contact met het team (na contact uiteraard).
    Afhankelijk van wat het team wil bereiken kan deze casus wellicht meteen besproken worden.
    Voor een volgende keer zou ik geen genoegen nemen met het per mail uitvragen wat het team wil bespreken.

  4. Heeft de contactpersoon wel goed geluisterd naar het team? Wil het team überhaupt wel een sessie volgen. Of is het de wens/gedachte van de contactpersoon die het nodig vindt? Is het wel een team? Met een gezamenlijk doel/resultaat wat ze met elkaar willen behalen en hebben ze het goed met elkaar.

    Ik zou de sessie door laten gaan en een gesprek aangaan met het team, inclusief de contactpersoon, over wat het team als doel heeft of denkt te hebben m.b.t de teamcoachsessie. Maar beginnent over de twee doelen van het team. Het gesprek kan dan naar alle waarschijnlijkheid in beeld brengen wat er aan onderstroom speeld.
    En wat gebeurd er systemisch, wat wil zichtbaar worden?
    Overigens zou ik benoemen dat ik een mail verzonden had met vragen. Dat er (nagenoeg) geen gebruik van is gemaakt zou ik benoemen als een feit.

  5. ik zou tevoren met de manager de situatie bespreken en afspreken dat we samen starten maar dat we tijdens de eerste pauze bezien of de manager erbij blijft.. de sessie met het team dus door laten gaan . De manager vervolgens aten starten met kick off en observeren wat er gebeurt in het team. Non verbaal, duo tjes, lachen om wat manager of collega zegt, onderstoom etc. Hoe reageren ze op de manager en op het doel vd sessie? Afhankelijk van observaties doorgaan met of zonder de manager. Aftasten of er vertrouwen is, open vragen stellen (misschien wel dezelfde uit de email) hoe zij zelf denken over het team en de voorgenomen sessie. Ik zou dan sitationeel inspelen op de dynamiek, teruggeven wat ik zie en voel. Ofwel een geanimeerde discussie leiden ofwel op basis van stilvallen met oprechte vragen een beeld vormen: Is er commitment en wil om verder te gaan of niet? En als het “niet” is nagaan waar de crux zit. Eindigen met teamafspraak wat het team de manager gaat terugeven.

  6. Dit soort huiswerk vooraf vaak niet effectief. Je moet het moment pakken als je met dat team gaat zitten. Zo’n mail is ook een beetje je eigen graf graven. Het team kent je nog niet eens dus dan zullen er niet veel gaan antwoorden. Er zijn ook al mails genoeg 🙂

  7. Ik merk dat ik dan meteen denk: laat maar. Ze hebben er kennelijk niet zoveel zin in, maar ik weet dat er allerlei andere zaken kunnen spelen. Maar dat is – als ik eerlijk ben – wel wat er bij mij naar boven komt. De volgende dag bespreekbaar maken, lijkt me. Heb dit trouwens precies zo meegemaakt. Helaas konden ze mijn irrtatie wel zien toen ik er over begon…

Verzenden

Email zal niet openbaar zijn Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in.
Je zult een link via e-mail ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken.