case - wat vind jij? Denk mee!

"Bijna niemand mailt iets terug"

Wat kan er aan de hand zijn? Wat zou jij doen? Wat zijn je opties?

Situatieschets

Je gaat met een nieuw team van start. Volgens de contactpersoon heeft iedereen enthousiast ingestemd met het idee om een sessie te doen. Er spelen geen zware toestanden: men wil gewoon de klokjes weer eens gelijk zetten. Er was geen tijd voor persoonlijk kennismaken, dus je hebt met de contactpersoon afgesproken dat jij je via e-mail voorstelt en dat je een paar vragen zult stellen, onder meer om er achter te komen waar men het graag over wil hebben. De avond voorafgaand aan de sessie, drie dagen na jouw ‘deadline’, heb je van één persoon een weinig zeggende reactie.

Wat vinden collega's ?

10 reacties

  1. Interessant inderdaad. Komt beeld contactpersoon overeen met beeld dat team heeft over samenwerking. Is dit niet reageren op een mailtje een incident of een patroon? Eerste contact gevolgd door contract met zowel contactpersoon als team van belang om te bepalen of er voldoende commitment is om sessie voort te zetten of dat er mogelijk eerst iets anders nodig is?

  2. Als ik dit lees kan ik alleen maar denken: in die situatie wil ik niet komen. Ik zou ALTIJD ook met het team willen kennismaken of een subgroepje daarvan met mandaat en vertrouwen.

  3. Je kunt dit gegeven rond – mail hebben gestuurd met 1 weinig zeggende reactie tot gevolg – ook als ijsbreker gebruiken bij de eerste sessie die je met het team hebt.
    `Beste mensen, ik zal me eerst in het echt ook nog even goed voorstellen. Ik val dan meteen met de deur in huis: ´Wat vonden jullie van mijn mailtje aan jullie?´
    Ook al zijn er geen zware problemen, volgens de contactpersoon, maar hoe communiceert de contactpersoon met dit team? Hoe zichtbaar is de contactpersoon voor het team? Hoe verloopt de communicatie tussen hen? Is het 1- of 2-richtingsverkeer? Wat wordt er gecommuniceerd vanuit de contactpersoon naar het team? Mededelingen? Of vragen om mee te denken en worden die gedachten dan ook serieus (mee) genomen?
    Ik denk dat je vanuit de reacties op de vraag wat ze van de mail vonden al veel kunt halen over hoe ´het werkt´ binnen de organisatie (of in elk geval tussen team en contactpersoon). Wie weet komt de crux dan ook al bovendrijven…

  4. Er lijkt sprake te zijn van een contract met de contactpersoon en nog niet met het team.
    De bijeenkomst gaat wel door maar zou m.i. moeten starten met een contact met het team (na contact uiteraard).
    Afhankelijk van wat het team wil bereiken kan deze casus wellicht meteen besproken worden.
    Voor een volgende keer zou ik geen genoegen nemen met het per mail uitvragen wat het team wil bespreken.

  5. Heeft de contactpersoon wel goed geluisterd naar het team? Wil het team überhaupt wel een sessie volgen. Of is het de wens/gedachte van de contactpersoon die het nodig vindt? Is het wel een team? Met een gezamenlijk doel/resultaat wat ze met elkaar willen behalen en hebben ze het goed met elkaar.

    Ik zou de sessie door laten gaan en een gesprek aangaan met het team, inclusief de contactpersoon, over wat het team als doel heeft of denkt te hebben m.b.t de teamcoachsessie. Maar beginnent over de twee doelen van het team. Het gesprek kan dan naar alle waarschijnlijkheid in beeld brengen wat er aan onderstroom speeld.
    En wat gebeurd er systemisch, wat wil zichtbaar worden?
    Overigens zou ik benoemen dat ik een mail verzonden had met vragen. Dat er (nagenoeg) geen gebruik van is gemaakt zou ik benoemen als een feit.

  6. ik zou tevoren met de manager de situatie bespreken en afspreken dat we samen starten maar dat we tijdens de eerste pauze bezien of de manager erbij blijft.. de sessie met het team dus door laten gaan . De manager vervolgens aten starten met kick off en observeren wat er gebeurt in het team. Non verbaal, duo tjes, lachen om wat manager of collega zegt, onderstoom etc. Hoe reageren ze op de manager en op het doel vd sessie? Afhankelijk van observaties doorgaan met of zonder de manager. Aftasten of er vertrouwen is, open vragen stellen (misschien wel dezelfde uit de email) hoe zij zelf denken over het team en de voorgenomen sessie. Ik zou dan sitationeel inspelen op de dynamiek, teruggeven wat ik zie en voel. Ofwel een geanimeerde discussie leiden ofwel op basis van stilvallen met oprechte vragen een beeld vormen: Is er commitment en wil om verder te gaan of niet? En als het “niet” is nagaan waar de crux zit. Eindigen met teamafspraak wat het team de manager gaat terugeven.

  7. Dit soort huiswerk vooraf vaak niet effectief. Je moet het moment pakken als je met dat team gaat zitten. Zo’n mail is ook een beetje je eigen graf graven. Het team kent je nog niet eens dus dan zullen er niet veel gaan antwoorden. Er zijn ook al mails genoeg :)

  8. Ik merk dat ik dan meteen denk: laat maar. Ze hebben er kennelijk niet zoveel zin in, maar ik weet dat er allerlei andere zaken kunnen spelen. Maar dat is – als ik eerlijk ben – wel wat er bij mij naar boven komt. De volgende dag bespreekbaar maken, lijkt me. Heb dit trouwens precies zo meegemaakt. Helaas konden ze mijn irrtatie wel zien toen ik er over begon…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer vraagstukken

"Het team zit onder mijn huid!"

Hoe maak ik de onderstroom zichtbaar bij dit team? Welke systemische wijsheid past hier?

Ik ervaar veel stress van het coachen van een medisch team in de gehandicaptenzorg. De teammanager zit inmiddels ook al ”ziek” thuis. Bij aanvang werd gezegd: ik ben benieuwd of jou het wel lukt, want tot nu toe is ….

"Het ligt aan hem/haar!"

Wat kan er aan de hand zijn? Wat zou jij doen? Wat zijn je opties?

Je gaat met een wat zwaar hoofd een tweede sessie met een team van ondersteuners in. Ze willen echt beter samenwerken maar steeds worden afspraken niet nagekomen. De eerste keer was moeizaam, maar er zat …

"Nee hoor, jij wilt problemen zien"

Wat zijn je associaties? Hoe zou je je voelen denk je? Wat zou je willen, maar moet je écht niet doen?

In een klein team van vier spelen zaken in de onderstroom, zegt jouw contactpersoon. Hij geeft zelfs concrete voorbeelden. Het kernprobleem is dat er twee steeds de lead nemen, en de twee anderen blijven volgend …

"Oh wacht, het gaat over háár?"

Wat is je primaire, eerste gevoel hierbij? Waarom is dit een ethische kwestie?

Bij een intervisiegroep brengt iemand een casus in over een opdracht. De toelichting op het verhaal is al een tijdje gaande, en het gaat over een opdrachtgever waarvan de casusinbrenger vernomen heeft dat zij …

"Met hem wil ik niet meer!"

Wat kun je doen en wat moet je zeker laten? Wat zijn je argumenten?

Een fijn sportmaatje heeft jou en je vaste collega gevraagd bij een droomopdracht in zijn bedrijf. Zelfsturende teams ontwikkelen, opleiden van alle teamleiders en zijn MT coachen. Bij de eerste sessie zien jullie hem best ,,,

"Opdrachtgever wil opvolger"

Waarom is dit een ethisch dilemma? Welke waarden staan op het spel?

Bij het aannemen van een opdracht heb je verteld dat vertrouwelijkheid belangrijk is. Toch zit jouw opdrachtgever, manager van het team dat je coacht, bij je te vissen. Je zegt dat je niet veel kunt zeggen, en …

"Help ons gewoon even!"

Bedenk een reactie die het probleem omdraait in een voordeel

Je bent lekker aan het werk, het team ogenschijnlijk ook. Er worden open gesprekken gevoerd en regelmatig stelt men leuke vragen aan jou: hoe zou jij dit, hoe moeten we dat? Jij geeft soms antwoord, maar de …

"We zijn alvast begonnen"

Wat is het eerste gevoel dat in je opkomt? Wat zou je willen doen, maar is misschien onhandig?

Een mooie dag met het team, maar tot twee keer toe kwamen ze niet ‘vanzelf’ op tijd terug van koffiepauze en werken in subjes. Je stelt voor dat jij ze niet meer gaat ophalen, maar dat ze zelf op de tijd letten. Het team …

"Dit is het programma"

Wat kan er aan de hand zijn? Wat zou jij doen? Wat zijn je opties?

De eerste sessie met het MT was goed, je had snel contact en je kon een mooi dagprogramma doen. Er werden spannende vragen gesteld en men was open. Je kreeg complimenten en ze willen graag verder. Een week …

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Aanmelden Ask me Anything

Zit je met een casus? Een lastige klus? Iets met je team of je rol als teamcoach of teamleider? Kom naar een online AmeA sessie, je mag alles vragen. Meld je aan! Het is van 10.00 tot 11.30. Kom wel op tijd, eerder weggaan kan.

Boek aanbevelen

Bestand delen

Je kunt een pdf-bestand delen op onze site. Een artikel, of iets anders moois. Stuur het ons en wij plaatsen het onder jouw naam op onze Download & Delen pagina.

Werkvorm posten

De instructie
Helder en in hele zinnen. Geen telegramstijl. Gebruik stappen of nummers. Of tussenkopjes in vet. Geef eventueel variaties of tips aan het eind. Doe géén copy-paste van een andere site of ander document!!

Account aanpassen

Minimaal 8 tekens, hoofdletter, cijfer en speciaal teken. Gebruik geen ww dat je elders gebruikt. 

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Let op – als je geen bevestiging hebt ontvangen is het maken van je account niet gelukt. Je kunt dan niet inloggen.

Profiel maken of aanpassen

Leuk als je zichtbaar wilt zijn op de site. Ook klanten kunnen je profiel zien, maar alleen mensen die zijn ingelogd hebben zicht op je contactgegevens. 

  • JPG/JPEG/PNG
  • Zo vierkant mogelijk
  • Vooral je gezicht
  • Max 500kb

Review maken

Onze studenten – misschien jij ook – hebben veel aan de reviews op onze site. Help jij toekomstige studenten met jouw review? Het mag eventueel anoniem of onder pseudoniem. Veel dank!

complete opleiding voor teamcoaches
Meer informatie +

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

Handleiding Zoom + mini-werkvormen

Stel je vraag!