Mensen spelen graag. Dat is altijd al zo geweest. En niet alleen mensen, maar ook (jonge) dieren. Het meest universele speelgoed is een bal: geef een hond, een kind of een kerel een bal en het spel ontstaat vanzelf. In het digitale tijdperk heeft spelen een nieuwe betekenis gekregen: Er is sprake is van een ware spel-tsunami. Gaming en simulatie zijn het nieuwe leren en dringen steeds verder door in de samenleving.
Daarbij gaat het om het zoeken van nieuwe combinaties: iteratief, interactief, soms vluchtig, soms zeer grondig, vaak zelfs met onbekenden aan de andere kant van de wereld als tegenspeler. We zijn bezig met het ontwikkelen van een verzameling collectieve competenties van een onmetelijke schaalgrootte en eindeloze creativiteit, die instant voorhanden is. De uitdaging van de organisatieadviseur is om de klant naar die overvloed te helpen kijken, te helpen kiezen en te helpen operationaliseren.
Nieuwe werkelijkheid
Door de opkomst van nieuwe technologieën is het verspreiden van informatie en het collectief oplossen van problemen meer de moeite waard geworden en ook in een professionele omgeving steeds interessanter. In de eenentwintigste eeuw moeten we leren om bredere horizonnen van denken, handelen en samenwerken te omarmen.
Via gaming kan de collectieve betrokkenheid zich richten op doelen die nog verder in het verschiet liggen. We kunnen spelen met de toekomst. Technologie verandert onze relatie met de realiteit. Waar wij tot voor kort altijd vroegen hoe realistisch een spel moest zijn, is het in de toekomst eerder omgekeerd. Dan vragen we hoeveel spel we zullen inzetten in de realiteit.
In de nieuwe realiteit bestaat er een gigantische hoeveelheid gefragmenteerde kennis die gesynthetiseerd moet worden. Daarbij moeten we over de eigen grenzen, en die van het hier en nu, heen kijken. De uitdaging is het verbinden van praktijk en wetenschap en van verschillende disciplines. Ook zouden we een spelmakerscode moeten ontwikkelen, die normen en waarden voor gaming waarborgt: een spel mag niet manipuleren en mag geen geen verborgen ideologieën bevatten; een spel mag geen schade berokkenen; een spel is geen handel. Een spel moet sterker, wijzer en blijer maken. Je hebt als game ontwikkelaar macht en die moet je wijs gebruiken.
WIFI generatie
De jonge generaties zijn geboren als ‘digitale wezens’. De huidige generatie Einstein is wat dat betreft nog maar het begin. De WIFI generatie groeit op met een vanzelfsprekende toegang tot de digitale en virtuele wereld. Dat heeft zijn effect op toekomstige ontwikkelingen, dat kan niet anders. De manier van leren verandert, de interactiemodellen tussen mensen en organisaties veranderen, en innoveren zal dus ook veranderen.
De professional kan daar op inspelen door zelf ook anders, breder te gaan denken en werken. Door verklaringen uit de wetenschap en het veld te combineren, bijvoorbeeld, door pluriform en interactief te werken, door open te staan voor nieuwe visies en onverwachte invalshoeken en deze te delen met anderen. Gezamenlijk verworven kennis moet kunnen groeien en rijpen, door tussentijds de inhoud vast te leggen, in het besef dat dit slechts tijdelijke inzichten zijn.