Teamchange header

INSPIREREND LEIDINGGEVEN

Passie als verdienmodel. Waar ‘t Hart vol van is

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wie het boek van Yvonne 't Hart leest, of wie haar spreekt, merkt al gauw hoe gepassioneerd zij zelf is over haar werk. Als opleider en coach helpt ze mensen om hun passie te vinden. Yvonne is ervan overtuigd dat dit voor alle betrokkenen een win-win situatie oplevert. Zij schreef er een boek over: Passie als verdienmodel.

Passie als Verdienmodel van Yvonne 't Hart

In dit artikel

Waar ’t Hart vol van iscover-passie-als-verdienmodel

Leidinggeven aan gemotiveerde medewerkers gaat niet over kijken wat ze nodig hebben, het gaat om het gevoel nodig te zijn. Zinvol werk dus. Helaas ontbreekt het vaak daaraan, blijkt uit eigen ervaringen en ook uit onderzoek, zo stelt de auteur. Met Passie als Verdienmodel wil Yvonne ’t Hart managers aanzetten tot ‘inspirerend leidinggeven aan bevlogen medewerkers’. En dat doet ze in haar boek op gepassioneerde wijze. Van kaft tot kaft spat de energie eraf en niemand kan na lezing zeggen dat ze niet zelf 100% gelooft in wat ze schrijft. Dat weet ze zelf ook, want de ondertitel van het boek draagt haar eigen naam: ‘Waar ’t Hart vol van is…’

Het boek richt zich op leidinggevenden, maar ’t Hart stelt duidelijk dat juist diens eigen bevlogenheid niet buiten beschouwing kan blijven. Leiders zijn rolmodellen. Positieve aandacht levert harde resultaten op. Bevlogenheid is besmettelijk; bevlogen mensen steken zelfs hun levenspartners aan, zo blijkt uit onderzoek. Ik dacht dat dit in teams misschien zou kunnen leiden tot een positief aap-en-banaan effect, waarbij matig gemotiveerde medewerkers worden opgetild door een bevlogen teamcultuur.

Ik was nieuwsgierig hoe in het boek de link gelegd zou worden tussen passie en het beloofde ‘verdienmodel’. Het antwoord ligt in de ‘Service Profit Chain’, een met onderzoek bewezen model dat aantoont hoe gemotiveerde mensen een veel hogere klanttevredenheid realiseren. En blije, terugkerende klanten brengen weer geld in het laatje. Blijkbaar is het zo simpel.

Wat kun je als lezer verwachten

Passie als Verdienmodel is praktisch en toegankelijk geschreven. Het staat vol met concrete voorbeelden, tips en checklists om aan zelfreflectie te doen. En inderdaad: al lezende dringt zich onherroepelijk de vraag op hoe bevlogen je zelf bent. Mede door deze oefeningen en tests is het boek ook – of juist – geschikt voor “medewerkers” en niet alleen voor hun leidinggevenden.

Er komen diverse populaire management theorieën voorbij, zoals de Quinn rollen, het Bateson model van psychologische niveaus en Sinek’s wat-hoe-waarom model. Het boek is daarmee niet alleen een vurig pleidooi voor passie in het werk maar ook een soort zelfhulp boek voor mensen die hun eigen bevlogenheid willen onderzoeken.

En voor mensen die graag een voorbeeld nemen aan anderen: in het boek komen worden zes bevlogen mensen geïnterviewd, én hun leidinggevenden. Bijna verontschuldigend stelt ’t Hart in de leeswijzer dat dit geen bekende, rijke of gezaghebbende mensen zijn. Wel mensen die helemaal op hun plek zitten. De keuze voor deze portretten is in de roos. Passie als Verdienmodel doet niet dik of duur. Maar raakt kort en krachtig de kern.

www.passiealsverdienmodel.nl

 

Aanverwante artikelen

Mannenteams of vrouwenteams: verschillen en voorkeuren

Wat is een teamcoach? In essentie zijn er drie rollen en posities

Werkgeluk bevordert de kunst van leren en werken

Een goede teamleider wordt op handen gedragen

Vijf stijlen in het omgaan met conflicten. Het TKI model

Geef een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in.
Je zult een link via e-mail ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Kom kennismaken met ons. Online!

Kennismaken met Teamchange kan meermaals per jaar. Het is online en gratis. In twee uur bespreken we al jouw vragen. Doorgaans betekent dat: het eerste uur praktijkvragen, en na een korte pauze gaan we in op opleidingsvragen. 

De volgende sessie is op 22 juni

We starten om 10.00 en gaan door tot 12.00. In deze sessie zullen we ons presenteren en je vragen beantwoorden. Maar daar blijft het niet bij. We kunnen oefeningen doen, kennis delen en cases bespreken. Geef jij maar aan waar je interesse ligt.

Meld je meteen aan! Daarna ontvang je van ons een uitnodiging met Zoom-link (na aanmelden kom je op een pagina waar je onze Zoom-handleiding kunt downloaden). Tot ziens. Oja: de sessie is gratis. 

logokleinpath