Waar ’t Hart vol van is
Leidinggeven aan gemotiveerde medewerkers gaat niet over kijken wat ze nodig hebben, het gaat om het gevoel nodig te zijn. Zinvol werk dus. Helaas ontbreekt het vaak daaraan, blijkt uit eigen ervaringen en ook uit onderzoek, zo stelt de auteur. Met Passie als Verdienmodel wil Yvonne ’t Hart managers aanzetten tot ‘inspirerend leidinggeven aan bevlogen medewerkers’. En dat doet ze in haar boek op gepassioneerde wijze. Van kaft tot kaft spat de energie eraf en niemand kan na lezing zeggen dat ze niet zelf 100% gelooft in wat ze schrijft. Dat weet ze zelf ook, want de ondertitel van het boek draagt haar eigen naam: ‘Waar ’t Hart vol van is…’
Het boek richt zich op leidinggevenden, maar ’t Hart stelt duidelijk dat juist diens eigen bevlogenheid niet buiten beschouwing kan blijven. Leiders zijn rolmodellen. Positieve aandacht levert harde resultaten op. Bevlogenheid is besmettelijk; bevlogen mensen steken zelfs hun levenspartners aan, zo blijkt uit onderzoek. Ik dacht dat dit in teams misschien zou kunnen leiden tot een positief aap-en-banaan effect, waarbij matig gemotiveerde medewerkers worden opgetild door een bevlogen teamcultuur.
Ik was nieuwsgierig hoe in het boek de link gelegd zou worden tussen passie en het beloofde ‘verdienmodel’. Het antwoord ligt in de ‘Service Profit Chain’, een met onderzoek bewezen model dat aantoont hoe gemotiveerde mensen een veel hogere klanttevredenheid realiseren. En blije, terugkerende klanten brengen weer geld in het laatje. Blijkbaar is het zo simpel.
Wat kun je als lezer verwachten
Passie als Verdienmodel is praktisch en toegankelijk geschreven. Het staat vol met concrete voorbeelden, tips en checklists om aan zelfreflectie te doen. En inderdaad: al lezende dringt zich onherroepelijk de vraag op hoe bevlogen je zelf bent. Mede door deze oefeningen en tests is het boek ook – of juist – geschikt voor “medewerkers” en niet alleen voor hun leidinggevenden.
Er komen diverse populaire management theorieën voorbij, zoals de Quinn rollen, het Bateson model van psychologische niveaus en Sinek’s wat-hoe-waarom model. Het boek is daarmee niet alleen een vurig pleidooi voor passie in het werk maar ook een soort zelfhulp boek voor mensen die hun eigen bevlogenheid willen onderzoeken.
En voor mensen die graag een voorbeeld nemen aan anderen: in het boek komen worden zes bevlogen mensen geïnterviewd, én hun leidinggevenden. Bijna verontschuldigend stelt ’t Hart in de leeswijzer dat dit geen bekende, rijke of gezaghebbende mensen zijn. Wel mensen die helemaal op hun plek zitten. De keuze voor deze portretten is in de roos. Passie als Verdienmodel doet niet dik of duur. Maar raakt kort en krachtig de kern.