KENNISBANK - WERKVORMEN

Koning(inne) oefening

Vooral met het schakelen van inhoud/procedures naar interacties/gevoelens kan je het team mee laten experimenteren. Je kan het als een energizer inzetten en ook als een langere interventie.

Belangrijk: even de spieren opwarmen ter voorkoming van blessures. Let in deze oefening op je eigen mogelijkheden en beperkingen.

 

  • Stoelen schots en scheef in de ruimte met genoeg tussenruimte (geen stoelen op wieltjes)
  • Deelnemers op de stoelen
  • 1 lege stoel

 

Opdracht:

Er is een koning(in) (trainer en/of op ten duur deelnemer)

Die schrijdt naar de lege stoel (heeft geen ogen in de rug)

 

Jullie doel: zo lang mogelijk de koningin laten lopen; jullie willen van haar/hem genieten

Na paar ronden mogen jullie bepalen hoelang jullie t willen volhouden.

 

Spelregels:

  • Stoelen in beton gegoten
  • Koningin niet blokkeren
  • Als je bent opgestaan naar andere stoel
  • Iedereen doet mee

Spelleider: neemt tijd op, en let op blokkeren koningin

Evalueren op:

  • Wat werkt? (ipv wat niet)
  • Groep heeft twee doelen: het doel en de groep
  • Van focus op procedure en inhoud naar interactie (vertrouwen, energieniveau, rust , wordt er feedback gegeven, aangemoedigd etc) en emotie (hoe is t met een ieder? Nog zin in de opdracht? Irritaties?)
  • Wat is je eigen neiging? Wat kom je tegen?
  • De oefening kan niet als er 1 leider is (wordt vaak als procedure voorgesteld) kan als iedereen mee doet

Aantal lessen:

  • Iedereen alert en met 100 % aandacht aanwezig
  • Doen wat nodig is, vertrouwen op de ander (als de koningin dichtbij jou is kun je het niet oplossen)
  • Helder zijn in je intentie (wel bewegen en niet gaan=twijfel is lastig op te schakelen)
  • Rust (als groep er zelf niet opkomt leuk om te zeggen: nu een keer zonder woorden, gaat meestal beter), even paniek is niet erg als je daarna weer herstelt
  • Leren door experimenteren; hoeft niet in 1 x goed.
  • Koningin ook invloed; goede snelheid in lopen maakt t gezond uitdagend; te snel is te moeilijk, te langzaam is te saai.

 

Alle aspecten van het teamwiel kun je ook aanstippen:

  • Doelen; halen van x min plus hoe doe je het met elkaar als groep
  • Gezamenlijkheid; onderlinge afhankelijkheid
  • Communicatie; wordt er geluisterd? Wordt er zowel op boven als onderstroom gelet?
  • Verschillen; karakters? Kwaliteiten? Rol?
  • Flexibiliteit; voldoende geëxperimenteerd? Werd er geleerd?
  • Initiatief; hoe was de speelruimte? Wie de gangmakers?
Het is een actieve oefening waar iedereen meedoet. Ook grappig, jij wordt de koningin of koning (of je cotrainer) ik laat ook weleens iemand die rol overnemen als dat bij hun leren past, ook in die rol heb je invloed op het samenwerken. Het is een uitdagend en ook frusterend, het lukt namelijk niet gelijk. Ga als begeleider niet te snel redden. dus ook voor jezelf als begeleider een uitdaging!
Ik heb de oefening het eerst gedaan samen met Rutger Slump

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Werkvormen per type

Meer werkvormen

De Team Talkshow

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

Laat hieronder je gegevens achter en we boeken samen een (half)uurtje in dat ons past. We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. Wij vinden kennismaken altijd waardevol. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

logokleinpath