ACTIEVE OEFENING

De Vier-Hoeken Brainstorm

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
ideeën verzamelen en besluiten nemen in teams

In plaats van een discussie aan tafel te voeren, kun je ook gaan bewegen in de ruimte. Met beter resultaat. Deze werkvorm is erg geschikt voor heidagen, een team dat een heroriëntatie doet of een team dat zich over een lastig probleem buigt. Alles komt snel aan bod en iedereen is van alles op de hoogte. Kern van de aanpak is dat het vraagstuk vanuit vier verschillende invalshoeken wordt bekeken.

Gebruik van deze werkvorm

  • 8-20 personen
  • 45-90 minuten
  • Vier flip-overs in elke hoek van de zaal.

Doelstellingen

  • Nieuwe ideeën opdoen en creativiteit bevorderen.
  • Voorkomen dat ideeën te snel van tafel geveegd worden.
  • Een inhoudelijke verkenning over een lastig vraagstuk met het hele team doen.
  • Reflectie vanuit meerdere invalshoeken, waarbij alle teamleden inbreng hebben.

Stap 1. Vraagstelling en voorbereiding

Bedenk een hoofdthema, probleem of vraag. Zoals: de gevolgen van de invoering van teamwerk. Of: ons werkplan van volgend jaar. Of: hoe komen we aan meer klanten? Verdeel het onderwerp in ongeveer vier subthema’s, zoals: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. Of: wat is nieuw, wat is hetzelfde, wat is zorgelijk en wat is uitdagend? Of: klanten, medewerkers, leidinggevenden, overheid. Maak hiervan vier flaps: de subtitel zet je bovenaan, de rest van het vel verdeel je in vier vakken. Hang elke flap in een hoek van de ruimte.

Stap 2. In vier groepen brainstormen

Maak vier groepjes (minimaal tweetallen, liefst iets meer) en start met elke groepje in een hoek van de zaal bij een flap. Eerst tien minuten over het subthema praten, daarna twee of drie conclusies (of ideeën, of vragen) in het eerste vlak schrijven. Rouleer de groepen en herhaal de procedure. Nu schrijf je de conclusies in het tweede vlak, et cetera. De spelregel is: bouw voort op wat de vorige groep al bedacht heeft. Ga niet wijzigen of bekritiseren, maar vul aan. Herhaal dit een derde keer.

Stap 3. Samenvatting en nabespreking

De vierde ronde: vraag de groep om alles te lezen en een samenvatting te maken. De conclusies kunnen ze opschrijven in het vierde vlak op de flipover. Maak tenslotte met de hele groep een ronde langs alle flaps. In elke hoek worden kort de hoogtepunten gepresenteerd en besproken met de hele groep.

Geef een reactie

Verzenden

Email zal niet openbaar zijn Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opleiding van Teamchange

Nieuwsbrief ontvangen?

Ook interessant

Taakvolwassenheid en situationeel leidinggeven

  • 16 juli 2013
  • Teamchange

33 Paradoxen en dilemma’s bij samenwerken en veranderen

  • 11 november 2017
  • Martijn Vroemen

Is een Scrum team wel echt een team?

  • 15 juli 2020
  • Jasper Alblas

Werkgeluk bevordert de kunst van leren en werken

  • 13 oktober 2017
  • Hans Prinsen

Kantoorlog, de strijd tussen vervreemding en zingeving

  • 3 mei 2012
  • Teamchange

Het maken van een veranderverhaal

  • 22 oktober 2013
  • Johanna Kroon

Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in.
Je zult een link via e-mail ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken.