Teamchange header

zes (voorlopige) lessen

Teamcoaching tijdens-, en na Covid-19. Wat leren we?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
UQ9VZ4nMTdKyKisR7EJYMA.jpg

Met collega teamcoaches (alumni van #Teamchange #Martijn Vroemen) hebben we een digitale sessie gehouden over ons vak van teamcoach en hoe ons vak wellicht onder druk staat dan wel kom te staan door de omstandigheden middels het Covid-19 virus.

In dit artikel ...

Samen met #Cathy Brouwers, #Albert Kos  #Anne Smulders, #Jorien Tilstra, #Ingeborg Weltevrede heb ik een gezamenlijke zoektocht gehouden waar antwoorden uit voort zijn gekomen, want wie zoekt zal vinden; toch? Het is wat mij betreft een illusie om te denken dat we op dit complexe vraagstuk binnen twee uur concrete antwoorden geven, maar een aantal aspecten wil ik graag delen.

  • Juist omdat we digitaal overgestapt zijn, is het opzoeken en vinden van teamleden voor een deel eenvoudiger geworden middels de diverse beeldbel mogelijkheden. Zeker voor teamleden die wat meer op afstand van elkaar werken valt in sommige gevallen op dat ze elkaar nu vaker ‘zien’ dan voor deze Covid periode. Het maakt de drempel om mij als (digitale) teamcoach te profileren en teams te helpen eerder lager dan hoger.
  • Daarbij valt ook op dat juist op inhoudelijke vraagstukken er digitaal heel goed geteamcoachd kan . Elkaar digitaal zien maakt dat we eerder naar inhoud geneigd zijn, het digitaal werken zorgt er ook voor dat die inhoud sneller verloopt. Zeker wanneer teamleden elkaar eerder live hebben gezien is er een goede basis gelegd om digitaal inhoudelijk verder te komen.worden
  • Maar op het moment dat er bijvoorbeeld op het gebied van onderling vertrouwen issues zijn, wordt het een stuk lastiger om dat digitaal te bespreken. Want: ik zie niet alles non-verbaal gebeuren, wat ik non-verbaal zie is moeilijker te checken, deelnemers zitten wellicht thuis niet in een ‘veilige’ omgeving en beeld/zicht en stem zijn enigszins vervormd of kunnen vertraagd binnen komen. Dat levert extra communicatie-ruis op. De vraag: “Wat speelt hier nu echt?” is op zich niet moeilijk om te stellen; de vraag is of alle leden van het team bereid zijn om in een digitale omgeving hier een eerlijk antwoord op te geven.
  • Dat laatste betekent dat ik als teamcoach een goed schaduw-draaiboek bij de hand dien te hebben om het toch over dit soort wezenlijke aspecten te hebben. Immers, waar mensen samen werken is er meestal wel ‘gedoe’ en het is onze taak als teamcoach om dat gedoe op een concrete manier bespreekbare te maken. Dat ‘naar boven halen’ is op zich al een complexe taak – maar dat is juist wat ons vak zo boeiend maakt! -digitaal is dat nog veel lastiger. Dit vraagt om extra verdieping. Daarnaast vraagt het van de teamcoach extra kennis en kunde van digitale mogelijkheden en vaardigheden.
  • Juist in economische moeilijke tijden is de functie van teamcoach noodzakelijk. Dat is natuurlijk preken voor eigen parochie en toch: wij geloven dat in onzekere tijden er extra aandacht gegeven zou kunnen worden aan het team als een geheel: wat zijn we met elkaar aan het doen, waarom zijn we een team, werken we wel met elkaar aan dezelfde doelen, wat spreken we elkaar af nu we elkaar live nog minder (gaan) zien, hoe en wat spreken we met elkaar af, zodanig dat we onze doelen halen als geheel, als team.
  • Omdat we door Covid-19 in een nieuwe fase terecht zijn gekomen – tijdelijk of niet – betekent dit dat niemand het nog echt weet en dat experimenteren beloond zou mogen worden. Fouten maken mag en fouten maken moet misschien zelfs om gezamenlijk uiteindelijk tot de juiste sleutel(s) te kunnen komen.

Geef een reactie

Verzenden

Email zal niet openbaar zijn Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief?

Opleiding van Teamchange

Artikelen per thema

Misschien ook interessant

Tips voor online vergaderen en trainen. Hoe hoort het?

Samen leren in onderwijsteams

De ongeschreven regels die vrouwen (nog) niet kennen

Teamtools Online – 50 oefeningen met App & Web

Spel voor meerdere teams: Kasteel den Klick

Handboek Teamcoaching – Helpen zonder bemoeizucht

Ik wil op de hoogte blijven

Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in.
Je zult een link via e-mail ontvangen om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Maak gastaccount
Maak deelnemer account
Maak student account
Maak alumnus account