Studiegids Leergang Teamcoaching

Beste deelnemer,

Binnenkort ga je meedoen met de Erkende Leergang Teamcoaching! Op deze pagina vind je alle informatie die nodig is om je voor te bereiden op de eerste bijeenkomst. Ook is hier de leeswijzer te vinden, want voorafgaand aan elke bijeenkomst heb je bepaalde stukken uit de literatuur gelezen.

Doe als eerste dit

  1. Lees alle informatie op deze pagina. Het is veel, maar zorg in ieder geval dat je weet welke thema’s besproken worden. Je hoeft niet alles te onthouden ūüėČ
  2. Download het zelfassessment (zie hieronder). Je doet voor elke bijeenkomst reflectieoefeningen, dus ook voor de Startdag. Begin hier op tijd mee, niet de avond van tevoren. In de inleiding van het zelfassessment staat een schema van oefeningen per bijeenkomst.

Kom voorbereid!

Het werkt veel fijner als je het leeswerk en het huiswerk gedaan hebt. De meeste mensen lezen de hoofdstukken helemaal, maar als je echt geen lezer bent, doe dan alleen de verplichte stukjes. Wil je juist meer? Kijk op deze pagina om leestips bij de leergang te ontdekken.

Verder zijn er allerlei oefeningen en reflecties die je voor elke sessie doet. In het zelfassessment zie je welke oefening je daaruit moet doen per sessie. Verder huiswerk: zie hieronder. 

Kom voorbereid! Het werkt veel fijner als je het leeswerk gedaan hebt. De meeste mensen lezen de hoofdstukken helemaal, maar als je echt geen lezer bent, doe dan alleen de verplichte stukjes. Wil je juist meer? Kijk op deze pagina om leestips bij de leergang te ontdekken.

Lezen/doen voor de Startdag

  • Lees de vier blogteksten die je in het¬†leerportaal¬†vindt onder sectie B.
  • Lees/bekijk van de artikelen uit de ‚Äėserie‚Äô, de nummers 1 en 2. Je vindt ze¬†hier¬†op deze site.
  • Doe de eerste twee oefeningen uit het zelfassessment.
  • Formuleer minimaal 1 spannend leerdoel. Iets dat voor jou wel uitdagend is en niet te algemeen. Neem dat mee naar de startbijeenkomst.

Lezen/doen voor Module 1

  • Lees uit het Handboek Teamcoaching: H1 t/m H4.
  • Bekijk¬†dit artikel¬†over fases van groepsontwikkeling (Tuckman).
  • Doe de oefeningen 3, 5 en 6 uit het zelfassessment.

Lezen/doen voor Praktijkdag 1

  • Lees¬†uit Team op Vleugels: H4
  • Lees¬†deze blogpost¬†over Strokes.
  • Je doet een experiment in de praktijk (zie verderop).
  • Doe oefening 7 uit het zelfassessment.

Lezen/doen voor Module 2

  • Lees uit het Handboek Teamcoaching: H5, H6, H8. Optioneel H7.
  • Aangeraden uit Team op Vleugels: paragrafen 7.2, 7.5, 8.3, 9.2.
  • Doe oefening 8 en 9 (optioneel) uit het zelfassessment.
  • Je maakt reflectieverslag 1 (zie hieronder toelichting).

Lezen/doen voor Praktijkdag 2

  • Lees je¬†dit artikel¬†over Het team als systeem.
  • Je doet een experiment in de praktijk (zie verderop).
  • Doe oefening 10 uit het zelfassessment.

Lezen/doen voor Module 3

  • Lees uit het Handboek Teamcoaching: H9 t/m H12.
  • Lees¬†dit artikel¬†over Afweermechanismen in teams.
  • Aangeraden uit Team op Vleugels: hoofdstuk 5.
  • Doe oefening 11 en 12 uit het zelfassessment.
  • Je maakt reflectieverslag 2 (zie verderop).

Lezen/doen voor de slotdag

  • Lezen uit Team op Vleugels: hoofdstuk 1 (en eventueel hoofdstuk 2 en 3).
  • Je maakt reflectieverslag 3 (zie verderop).
  • Er zal een ‘licht’ theorie-examen zijn. Je kunt¬†hier alvast oefenen.
  • Je bereidt je manifest en pitch voor (zie verderop).
  • We zullen bij de startmiddag drie- of viertallen vormen: iedereen heeft dus enkele ‚Äėmaatjes‚Äô, die jouw verslagen altijd lezen en iets terugzeggen daarop. Tijdens het programma zul je af en toe met hen reflectie plegen.
  • En we stellen voor dat je deze personen belt als je tussen de modules door over iets wilt sparren.
  • Bij je reactie op de leerverslagen: kruip in de rol van coach. Zeg dus iets meer dan “mooi verslag, ga zo door”.

De Leergang is voor een belangrijk deel participatief. We verwachten dat je regelmatig schakelt tussen de rol van deelnemer en coach van je mede-deelnemers. Ook zal iedereen een stukje programma voorbereiden: de minicoaching noemen we dat.

  • Iedereen zal minimaal √©√©n keer een stukje van het programma doen, gedurende ongeveer een half uur. Dit kan zijn: een model uitleggen, een check-in, een energizer, een stukje nabespreking, een kort inhoudelijk college of een leuke oefening. Per module is er ruimte voor maximaal 4 minicoachings.
  • Probeer zelf – op basis van het programma – (zie de site of de brochure) – iets te doen dat past bij de inhoud van de module.
  • De momenten aan de start van dag 1 en het eind van dag 2 zijn niet beschikbaar, die doen wij altijd zelf.
  • Uiteraard krijg je feedback van de hele groep. We leren dus niet alleen van de gastdocenten, maar ook van elkaar.
  • Het inleiden van de minicoaching, het bewaken van de tijd en het nabespreken is allemaal jouw taak.
  • Als je klaar bent: het evalueren van de minicoaching doet de trainer.

Na module 1 en 2 ga je iets ‚Äėdoen‚Äô met het geleerde in een groep of een team. Wat je doet beslis je zelf, als je maar iets (nieuws) gaat uitproberen met behulp van wat je geleerd hebt.

  • Een experiment kan van alles zijn, als het maar in de praktijk is: een gerichte observatie doen, diagnoses maken, interventies uitproberen, zoals een werkvorm, een oefening, de onderstroom op tafel leggen of iets ‚Äėanders-dan-anders‚Äô doen.
  • Als je geen groep bij de hand hebt kun je misschien een gelegenheidsgroep vinden of samenstellen.
  • Maak het niet te groot.
  • Een experiment kan spontaan ontstaan, maar voor het leerproces is het beter wanneer je het vooraf voorbereid, en je een voorstelling maakt van de uitkomsten. Dan kun je daarna beter reflecteren op wat er wel en niet van je plannen is terecht gekomen.
  • De uitkomsten hiervan bespreek je met je maatjes en als er leuke verhalen uit komen willen we die natuurlijk heel graag horen tijdens de modules of de praktijkdagen.
  • Misschien krijg je idee√ęn als je het Praktijkboek bekijkt.
  • De experimenten kunnen input zijn voor de intervisiesessies (maar dat hoeft niet).
  • Je stuurt aan de¬†hele¬†groep¬†een zeer kort¬†verslag¬†(maximaal 1 A4), om ons allen te inspireren. De rest mag reageren, maar het is geen verplichting.
  • Het verslag hoeft g√©√©n succesverhaal te zijn. Van fouten leren we ook.

Op deze pagina vind je het formulier om je experimentverslag te maken.

Het reflectieverslag is een weergave van wat voor jou interessante momenten waren, leerpunten en inzichten. Je kunt er ook vragen in stellen (aan jezelf). Probeer niet alleen te beschrijven maar juist ook afstand te nemen of er ‚Äėachter‚Äô te komen waarom deze momenten voor jou belangrijk waren.

  • In het schema boven aan deze pagina kun je zien op welke drie momenten je het reflectieverslag maakt.
    Schijf je verslag in Word, daarna verzendt je het via deze pagina. (Anders komen wij om in de verschillende emails.)
    Het is een kort verslag, van 1 A4tje. (Meer lezen we niet.) Het staat je vrij om meer te schrijven, als dat je helpt. Maak dan voor de anderen een samenvatting.
  • Mail het¬†uiterlijk een week¬†voor de volgende module. Maak een¬†nieuwe mail¬†voor jouw verslag, dus geen reply op iets anders. Dat wordt erg onoverzichtelijk.
  • Dit verslag wordt sowieso door je vaste begeleider gelezen. Daar mag je een reactie op verwachten. Je kunt ook om gerichte feedback vragen.
  • Verder gaat het verslag naar je twee ‚Äėmaatjes‚Äô, ook van hen krijg je sowieso reactie en feedback. Of je het naar anderen wilt zenden staat je vrij en of je van hen reacties krijgt, dat is in onderling overleg.
  • De verslagen zijn verplicht voor wie aan het eind het certificaat wil krijgen en daarmee een erkenning wil aanvragen. Als dat niet belangrijk voor je is hoef je geen reflectieverslagen te maken, maar we raden het je natuurlijk wel aan.

 

Dit is jouw eindverhaal: een statement en uitspraak over wie jij wilt zijn als teamcoach, hoe je visie is (of zich ontwikkelt) op het vak en waar je graag mee aan de slag wilt. Zie ook paragraaf 60 uit het Handboek.

Het Manifest maken

  • Bekijk al je aantekeningen, je verslagen, de feedback die je gekregen hebt en de ‚Äėresultaten‚Äô van je zelf-assessment. Doe het niet slechts ‚Äėuit je herinnering‚Äô, maar ga er voor zitten om alles door te nemen. Er gaan je vanzelf patronen opvallen en inzichten invallen.
  • Doe eventueel de ‚Äėvisie-oefening‚Äô (oefening 13 uit het zelfassessment).
  • Schrijf je Manifest: dat is jouw eindverhaal. Een statement en uitspraak over wie jij wilt zijn als teamcoach, jouw¬†profiel. Waar jouw specifieke toegevoegde waarde ligt, je talenten √©n waar je juist wat minder warm van wordt.
  • Vertel iets over je¬†visie¬†op het vak en waar je graag mee aan de slag wilt. Zie ook paragraaf 60 uit het Handboek.
  • Het is leuk als je ook¬†leerpunten¬†deelt. Wat heb je echt meegenomen uit de leergang?
  • Het hoeft geen verkoopverhaal te worden. Het is een ‚Äėvoorlopige‚Äô stand van zaken, want je bent als professional nooit af‚Ķ Dus als je vertelt wat je nog wilt leren, waar je nog twijfels over hebt, dat mag er ook in.
  • Als je het visueel wilt maken, mooi. Maar we moeten het ook, na je presentatie, kunnen lezen, dus maak altijd ook een tekst. Vaak is 1 √† 2 kantjes echt voldoende.
  • Zorg dat je uiterlijk de avond van te voren alles af hebt, en mail het¬†uitsluitend¬†aan je begeleider: iedereen maakt een eigen verhaal en je laat je niet afleiden door verhalen van anderen.

De Pitch voorbereiden

  • Het verhaal is de basis van je ‚Äėpitch‚Äô, die je houdt op de slotdag. Daar ga je de¬†kern¬†van je Manifest aan de groep presenteren. Hoe je dat doet staat je vrij, maar als het creatief is en/of aansprekend, dat maakt de dag wel zo leuk! Kies een vorm die aanspreekt en bij jou past. Tip: alleen inhoud zonder vorm is algauw saai, maar alleen vorm zonder inhoud net zo!
  • Tijd voor het opstarten van computers, en gehannes met online filmpjes: vermijd het. Je mag een presentatie naar ons mailen (maar wel voor bedtijd graag). Als je een filmpje wilt laten zien: het beste werkt het als je dat download en in je presentatie in bouwt.
  • Het hoeft g√©√©n verhaal met een beamer te zijn (maar het mag wel). Alle andere vormen zijn denkbaar!
  • Je hebt een kwartier. De ervaring leert dat 10 minuten presenteren lang genoeg is. Dan hebben we nog 5 minuten om op jouw verhaal te regeren en vragen te stellen. Die 15 minuten is echt maximaal: uitlopen kan niet.
  • De tweedaagse modules √©n de Slotdag vinden plaats in Kaap Doorn. Op dag 1 is er inloop vanaf 09.00 uur. We beginnen als iedereen er is maar uiterlijk om 09.30 uur stipt. Het programma gaat door tot iets voor 20.00 uur, daarna is er een gezamenlijk diner. Op dag 2 beginnen we om 09.00 uur en we eindigen om 16.30 uur.
  • Er is voor iedereen een hotelkamer geboekt voor tijdens de tweedaagsen.
  • Geef eventueel dieetwensen door aan Kaap Doorn. Als je zegt dat je van de Leergang Teamcoaching van Teamchange bent weten ze je wel te vinden. De lunch is een vrij uitgebreid buffet, dus daar kan je meestal wel iets vinden dat in je dieet past.
  • De Startdag en de Praktijkdagen vinden plaats in La Vie Meeting Centre, vlakbij het Centraal Station te Utrecht. Kom met de trein, dat scheelt stress. (Je kunt er overigens prima parkeren). Inloop 09.00 uur, start om 09.30.

Het certificaat & aanwezigheid

  • Deelname aan alle onderdelen is verplicht om voor het certificaat (en dus erkenning) in aanmerking te komen. Uiteraard hebben we begrip voor echte overmacht situaties, zoals sterfgevallen en ziekte. Werk en klanten is voor ons geen overmacht. Geen oppas ook niet. Bij overmacht kijken we samen hoe we je het gemiste kunnen laten inhalen, of compenseren. We vinden altijd een oplossing.
  • De reflectieverslagen zijn ook onderdeel hiervan, net als de experimenten.
Dank voor het bekijken van deze informatie. We zien uit naar een prachtige leergang. 

Mede namens alle docenten van Teamchange,

Martijn Vroemen

Zelf-assessment voor opleidingen Teamchange

Welk account wil je maken?

Minimaal 8 tekens, 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken. Gebruik geen wachtwoord dat je elders ook gebruikt.

Kom kennismaken met ons!

Je wilt wellicht met ons samenwerken of je bij ons laten opleiden, maar nog even ‘gevoel’ krijgen bij wie wij zijn? Of je hebt gewoon een aantal vragen die je liever persoonlijk bespreekt?

Laten we (video)bellen!

Laat hieronder je gegevens achter en we boeken samen een (half)uurtje in dat ons past. We ontmoeten elkaar via telefoon, Teams of Zoom. Geheel vrijblijvend uiteraard. Wij vinden kennismaken altijd waardevol. In principe neemt Martijn Vroemen contact met je op, maar je kunt ook kiezen voor andere Teamchangers.

logokleinpath