Hoge drempel bij feedback geven
Er zijn hoge drempels die het geven of vragen van feedback verhinderen. In bijna alle gevallen komt dat uiteindelijk neer op angst. Daarom is goede feedback schaars. Mensen vinden het moeilijk en vermijden het vaak. Dan ontstaat snel geroddel en geklaag. Toch zou ieder teamlid feedback-vaardigheden moeten beheersen. Iedereen heeft behoefte aan eerlijke uitspraken en waardering, én aan opbouwende kritiek.
In de kern is het heel simpel.
- Effect: zeg wat het voor effect op jou heeft
- Beschrijf: wat je ziet en opvalt
- Actie: sluit af met een wens of suggestie
Er zijn veel tips voor het geven en ontvangen van feedback. We zetten er hier een aantal op een rijtje. Pak er maar uit wat voor jou de beste tips zijn, en vergeet de rest.
Niet doen bij feedback geven
- Beoordelen of veroordelen.
- Eén geval betrekken op ‘alles’ en ‘altijd’.
- Het hebben over onveranderbare eigenschappen van iemand.
- Namens anderen praten, van ‘horen zeggen’.
- Psychologiseren, gedrag van de ander interpreteren en verklaren.
- Er omheen draaien, totdat de ander het zélf zegt (‘hang yourself’).
- Feedback opdringen, je gelijk willen halen.
- Te veel ineens geven.
Wel doen bij feedback geven
- ‘Toestemming’ vragen (setting creëren).
- Waarneming van interpretatie scheiden.
- Het bij jezelf houden: een ‘ik-boodschap’ geven.
- Zeggen wat het jou doet: wat is het effect op jou?
- Concreet maken met voorbeelden, noem man en paard.
- Op tijd dat ene voorbeeld weer loslaten.
- De ander ruimte geven om te reageren.
- Bied eventueel hulp aan (maar ga niet de coach uithangen).
Niet doen bij feedback krijgen
- In de verdediging schieten en ontkennen
- Jezelf verklaren of verantwoorden (ook al heb je ‘gelijk’).
- Overnemen: ‘oh, je hebt he-le-maal gelijk’ > blijf luisteren en doorvragen.
- Koekje van eigen deeg: de jij-bak (moet je horen wie het zegt).
- Het over anderen hebben: ja maar die en die doet dat veel erger.
- Het in één keer heel groot maken (ik ben ook niets waard).
- In een spons veranderen (absorberen zonder reageren).
- In een muur veranderen: ‘jouw probleem, ik heb hier geen boodschap aan’.
Wel doen bij feedback krijgen
- Stel vragen om het te begrijpen: hoe ziet de ander het?
- Scheid het wat van het wie, dus don’t shoot the messenger.
- Scheid het ik van het jij: wat deed jij en wat deed dat met de ander.
- Zoek naar het coach effect – ook al is het niet ‘waar’, wat kun je ervan leren?
- Als je erg emotioneel wordt: time-out vragen.
- Denk erover na, je kunt er altijd later op terugkomen.
- Bij positieve feedback: zeg dank je wel voor het compliment (en je hoeft niets terug te geven!).
- Bij kritische feedback: zeg dank je wel (al is het maar voor de genomen moeite).